• 9. NOC BIBLOITEK - „Cyfrowa nocka w bibliotece szkolnej”- sprawozdanie

          • W dniu 06. 10. 2023r. została przeprowadzona w  Zespole Szkół w Klęce akcja  promująca bibliotekę  oraz czytelnictwo z wykorzystaniem nowej technologii. O akcji uczniowie, rodzice oraz pracownicy szkoły zostali poinformowani za pomącą źródeł informacji: plakaty w szkole, inf. na Librusie. Postanowiliśmy przeżyć wspólnie dany nam czas najlepiej jak potrafimy. 

            Uczestnikami naszej akcji nie byli typowi czytelnicy - tzw. „mole książkowi” -  stąd ogromna radość ze wspólnego spotkania i ze wspólnej zabawy w szkolnej BIBLIOprzestrzeni. To wspaniała różnorodna grupa 15 uczennic i uczniów, którzy zaryzykowali spędzenie swojego weekendowego czasu wolnego  w bibliotece szkolnej. Ogromne podziękowania należą się także Pani Magdalenie Jakubowskiej - naszej anglistce, która aktywnie włączyła się w organizację zaplanowanych działań, Paniom kucharkom Joannie Kuli i Beacie Antczak za przygotowanie przepysznych placków drożdżowych z owocami, Pani z obsługi - Lidii Wojciechowskiej, bez której byłby kompletny chaos i nieporządek po naszych zajęciach, a także Rodzicom, którzy dostarczyli i odebrali swoje pociechy z zajęć.  

             Do ogólnopolskiej akcji przyłączyliśmy się po raz trzeci - w pewnym sensie pełni obaw,   a zarazem pozytywnej energii. Ogólnopolska akcja 9. Noc Bibliotek, którą zainicjowało Centrum Edukacji Obywatelskiej rozwijana jest pod patronatem Biblioteki Narodowej, z udziałem współorganizatorów – Fundacji ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom oraz Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, a także licznych partnerów i patronów. Tegoroczna akcja była pod hasłem” ABSURD NIE CZYTAĆ”.  

            To bez względnie wielkie święto bibliotek i czytania kierujące światło na biblioteki- pokazujące wspierającą moc literatury i siłę lokalnej społeczności. To jednocześnie zachęta do korzystania z zasobów bibliotek jako najbardziej otwartych i dostępnych instytucji kultury. A zatem nie mogło podczas trwania tej akcji zabraknąć naszej poMOCnej biblioteki szkolnej.

            Przyłączenie się poMOCcnej biblioteki szkolnej do tej ogólnopolskiej akcji- było możliwe dzięki znalezieniu się w gronie laureatów  edycji programu „Wzmocnij Swoje Otoczenie”, którego organizatorem są Polskie Sieci Elektroenergetyczne S. A., ponieważ zakupiony w ramach tego projektu sprzęt IT- był bardzo pomocny w przeprowadzeniu ciekawych zajęć promujących czytelnictwo w naszej szkole. Narzędzia interaktywne wspierające szeroko rozumiany proces dydaktyczny wykorzystane podczas warsztatów to: monitor interaktywny SMART, przekątna obrazu 65", rozdzielczość 4k, 4 szt. Apple iPad Apple iPad 9-generacji, przekątna 10,2 oraz Laptop Dell Dell Vostro, ekran 15,6" Full HD, procesor i5,

            „Cyfrowa nocka w bibliotece szkolnej” to zajęcia warsztatowe promujące czytelnictwo w połączeniu z nową technologią, która  przenika naszą BIBLIOprzestrzeń. Zajęcia prowadzone pro bono publico przez nauczycielkę bibliotekarkę Izabelę Zwierzchlewską polegały na zapoznaniu z interaktywnymi programami i aplikacjami webowymi,  rozwijającymi umiejętności, które pomogą dzieciom i nastolatkom (czytelnikom) zdobyć wyjątkowe umiejętności, które wpłyną na wspieranie ich umiejętności uczenie się przez całe życie poza klasą. Zajęcia te jednocześnie miały przekonać uczestników, że absurdem jest nie czytać.

            Co czekało uczestników spotkania pt.” Cyfrowa nocka w bibliotece szkolnej ” w poMOCnej bibliotece szkolnej Zespole Szkół w Klęce? Zajęcia warsztatowe oparte były na ukazaniu różnego rozumienia słowa ”absurd” w odniesieniu do świata literatury oraz nowych technologii.

            1. Absurdalnie szybko - zabawa na czas - uczestnicy podzieleni na grupy mieli ułożyć w jak najkrótszym czasie z pojedynczych liter hasło akcji, wykonując wspólnie do tego pracę plastyczną.’
            2. Co to jest absurd? Poznanie znaczenia słowa. Uczestnicy szukają samodzielnie w sieci- źródeł informacji- odczytują znaczenie słowa oraz rozmawiają jak je rozumieją. Wybierają samodzielnie najbardziej efektywne techniki wyszukiwania i  poddają je krytycznej ocenie. Zastanawiali się nad wiarygodnością i przydatnością.
            3. Świat „ Muminków”- uczestnicy odszukują w Wikipedii wiadomości na temat książek o tytule związanym z neologizmem wymyślonym przez Tove Jansson, który „miał kojarzyć się z czymś łagodnym, acz jednak nie z rozlazłym”, wyszukiwali wiadomości o głównych bohaterach oraz  poznali chronologię kolejnych tytułów.
            4. Interaktywny quiz wiedzy na temat „ Muminków” Quiz pozwolił na wymianę wiedzy i dobrą wspólną zabawę.
            5. Poznanie darmowego narzędzia do tworzenia interaktywnych quizów.
            6. Emisją filmu „ Pamiętnik tatausia Muminka”
            7. Ukryte słowa w kodach QR- zabaw indywidualna i w parach.
            8. Czy to absurd? Potrafię ożywić własny projekt w 3D. Uczestnicy poznają aplikację, która ukazuje rozszerzoną rzeczywistość.  Po zeskanowaniu obrazu- aplikacja ożywia go, każdy uczestnik poznaje możliwości bezpłatnej wersji aplikacji Quiver – 3D Coloring App.
            9.  SPACER Z WIKI- UWAŻNOŚCIĄ- praca w stacjach zadaniowych. Uczestnicy warsztatów mieli możliwość zapoznania się z niesamowitymi zasobami WIKIPEDII. Przygotowane zadania  pozwoliły na sięganie, tam gdzie wzrok nie sięga.  Czy to absurd? Poznanie nieznanego świata WIKIPEDII i jej siostrzanych projektów. Oprócz wykonywania konkretnego zadania uczestnicy mogli poćwiczyć uważność. Zanim uczestnicy przystąpli do realizacji konkretnego zadania- najpierw skupili uwagę na swoim organizmie. „Uważność”, czyli praktykowanie świadomej, skupionej uwagi, wpłynęło na proces uczenia się. Spacer z WIKI- UWAŻNOŚCIĄ to pomysł na uważne zdobywanie wiedzy i nowych umiejętności dzięki zastosowaniu nowoczesnej technologii.
            10. Czy sztuczna inteligencja wykona za mnie plakat? To kolejna propozycja, tym razem na poznanie możliwości sztucznej inteligencji. Uczestnicy warsztatów nauczą się  generowania obrazów dzięki  AI. Utworzą obraz z własnego tekstu interpretującego hasło tegorocznej akcji Noc Bibliotek. Samodzielnie wybiorą jedną z propozycji sztucznej inteligencji, która przedstawiła własną wizję plakatów przedstawiających hasło Nocy Bibliotek – czy prace ujmą swoją absurdalnością ?
            11. Zakładka do książki z cytatem- niezależnie od tego, czy uczestnik jest „ molem książkowym”, czy też nie nauczy się samodzielnie  obsługiwać program i wygeneruje graficzny projekt zakładki do książki. Samodzielnie wykona autorski projekt stosując zdobytą wiedzę i umiejętności.
            12. Poczęstunek niekoniecznie absurdalny😊 pyszny placek MOCY. Poczęstunek przygotowany przez pomocne panie kucharki.
            13. Podcast- absurd nie czytać. Każdy uczestnik nagrał krótki tekst związany z korzyściami głośnego czytania, dzięki temu powstanie szkolny podkas, który zostanie zaprezentowany społeczności szkolnej podczas akcji pt.: ” Przerwana czytanie”
            14.  Akcja uwalniania książek- BOOKCROSSING - rozpoczęcie akcji i zachęta do promocji przez uczestników warsztatów.
            15. To absurd, że nie byłeś z nami! Wystawa prac uczestników warsztatów  „Cyfrowa nocka w bibliotece szkolnej” -przedstawiająca efekty pracy indywidualnej, w parach oraz grupowej.

            No cóż, według uczestniczek i uczestników naszego  spotkania „Cyfrowa nocka w bibliotece szkolnej” – akcja NOC BIBLIOTEK trwająca 7h - okazała się „absurdalnie krótka” dla uczestników. Akcja została podsumowana dzięki anonimowym ankietom- uczestnicy wypowiadali się pozytywnie, na temat tego przedsięwzięcia, wyrazili chęć uczestnictwa w kolejnej tego typu akcji, dopytywali się o kolejny termin- tym razem z opcją: ”nocowania w bibliotece”. Wystawa prac cieszyła się dużym zainteresowaniem. Dzięki temu, że zadania były zaprezentowane w holu szkoły każdy chętny mógł sprawdzić interesujące go zagadnienia.

            Jako koordynator tego szkolnego  projektu zachęcam do organizacji akcji promujących czytelnictwo – bez strachu i obaw. Nie należy zakładać, że atrakcje będą zbyt mało spektakularne dla uczestników, bo pozytywne nastawienie i dobra energia panująca w BIBLIOprzestrzeni- udziela się wszystkim, a efekty bardzo często zaskakują zarówno uczestników, jak i prowadzących zajęcia. Biblioteka szkolna, jako miejsce angażujące środowisko nauczania i uczenia się powinna łączyć świat książki ze światem nowych technologii, w którym Czytelicy czują się dobrze i bezpiecznie. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom współczesnego Czytelnika chcemy zaproponować nowe spojrzenie na szkolną bibliotekę, która nie tylko daje dostęp do książek i lektur szkolnych, ale jest miejscem zorientowanym na Czytelników, którzy uczą się  świadomie korzystać z  dostępnych mediów, nowych technologii i projektów.  To co warto podkreślić – bezcennym w tym projekcie było spotkanie  z uczestnikami w szkolnej BIBLIOprzestrzeni, nawiązanie nowych relacji, które z pewnością zaprocentują w dalszej współpracy.  Dodatkowym „efektem ubocznym” szkolnej akcji był fakt, iż niektórzy uczestnicy przyprowadzili do biblioteki swoje koleżanki i kolegów i polecili im książki, które według nich będą ciekawe, niektórzy z nich wypożyczyli „Przygody Muminków”- tym samym stali się  aktywnymi POMOCNIKAMI BIBLIOTECZNYMI. No cóż sprawozdanie z akcji jest dość długie, ale absurdem byłoby go nie napisać i nie podzielić się wspólnie wypracowanymi efektami tego wspaniałego spotkania.  😊 

            Koordynatorka szkolna Izabela Zwierzchlewska 

            Zachęcamy do odwiedzenia strony internetowej programu: Wzmocnij otoczenie.pl

            oraz Partnera programu: Energetyczny kompas.pl

          • Zrób sobie Przerwę na czytanie z Legimi!

          • Dołączamy do czwartej międzynarodowej edycji bicia rekordu w liczbie osób czytających na przerwie organizowanej przez Bibliotekę Pedagogiczną WOM-u w Gorzowie Wlkp.  

            W tym roku dzięki współpracy z firmą LEGIMI bezpłatnie udostępniamy uczniom 40 tytułów książek do czytania w formie ebooków i synchrobooków. Książki są w języku polskim, angielskim i ukraińskim, dla różnych grup wiekowych, możecie być pewni - dla każdego coś dobrego! 
            Strona jest aktywna tylko do końca października! Czytaj to co lubisz i bądź częścią pięknego czytelniczego święta. 

            Instrukcja obsługi strony:

            1. Wejdź na stronę www.legimi.pl/przerwa-na-czytanie/

            2. Kliknij „dalej”. 

            3. Wybierz książkę, a następnie zaloguj się lub zarejestruj w Legimi. 

            4. Pobierz aplikację mobilną Legimi. Po zalogowaniu się wybrana książka znajdzie się na Twojej wirtualnej półce. 

          • "Przerwa na czytanie"- IV Międzynarodowa edycja VIII Ogólnopolskiej akcji

          • Zapraszamy całą społeczność szkolną do wzięcia udziału w IV Międzynarodowej edycji VIII Ogólnopolskiej akcji bicia rekordu w liczbie osób czytających na przerwie  pt. Przerwa na czytanie – bicie rekordu w czytaniu na przerwie. Wydarzenie odbywa się w ramach Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych oraz kampanii społecznej Cała Polska czyta dzieciom.

          • Październik – MIĘDZYNARODOWY MIESIĄC BIBLIOTEK SZKOLNYCH

          • Święto zostało ustanowione przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Bibliotekarstwa Szkolnego (ang. International Association of School Librarianship) w 1999 r. Najpierw był to jeden dzień, a od 2008 r. – cały październik. Święto ma na celu zwrócenie uwagi na ogromną rolę biblioteki w życiu szkoły oraz w nauce i rozwijaniu zainteresowań czytelniczych.

            W ramach obchodów święta biblioteki -  poMOCna biblioteka szkolna

            zapraszamy wszystkich do wzięcia udziału w akcji: UWOLNIJ KSIĄŻKĘ !

            UWALNIAJ! PROMUJ! INSPIRUJ!

            Wymień książkę i dziel się z nami radością czytania!

            Niech BiblioSzaleństwo trwa!!!

            Zapraszamy uczennice, uczniów, nauczycielki, nauczycieli, wszystkich pracowników naszej Szkoły 

            oraz gości do boocrossingu.

          • Obchody Dnia Edukacji Narodowej

          • Dnia 13. 10. odbył się w naszej szkole apel poświęcony 250 rocznicy powstania Komisji Edukacji Narodowej.

            Wspaiałą oprawę artystyczną przygotowały dzieci z klas 1 - 3. Mali artyści zachwycili swoimi talentami. Brawo !

            Zachęcamy do obejrzenia fotorelacji na szklnym fb.

          • Wycieczka przedszkolaków

          • Dnia 10.10.2023 wszystkie przedszkolaki wybrały się na wycieczkę do sali zabaw ,,Funmilia" w Środzie Wlkp. Z ogromnym entuzjazmem i dużą dawką energii przedszkolaki korzystały z dostępnych w sali sprzętów. Zadowolone, nieco zmęczone i pełne wrażeń dzieci wróciły do przedszkola.

          • OGÓLNOPOLSKI KONKURS PLASTYCZNY 2023 dla rodzin

          • Święty Mikołaj- człowiek o niezłomnej wierze OGÓLNOPOLSKI KONKURS PLASTYCZNY 2023 dla rodzin z dziećmi oraz uczniów klas I–III i IV-VIII szkół podstawowych.

            Zapraszamy dzieci i młodzież do udziału w konkursie i życzymy  powodzenia.

            O konkursie:

            1. Uczestnicy konkursu wykonują pracę plastyczną, techniką zgodną z regulaminem, której tematem jest „Święty Mikołaj – człowiek o niezłomnej wierze”.

            2. Zdjęcie (dobrej jakości) prezentujące pracę należy nadesłać w terminie do 19 listopada 2023 r. wypełniając elektroniczny formularz na stronie internetowej: www.konkurs-plastyczny.fsd.lublin.pl

            3. Jury konkursu wyłoni w każdej kategorii zwycięskie prace.

            4. Ogłoszenie wyników oraz wręczenie nagród odbędzie się 5 grudnia 2023 r. (godz. 17.00) w Centrum Spotkania Kultur w Lublinie (Plac Teatralny 1).

          • "Rower Kazika" - spotkanie z Teatrem KULTURKA

          • Dnia 10.10. 2023r. uczniowie klas 1-3 uczestniczyli we wspaniałej przygodzie muzycznej. A przygodę przygotowała KULTURKA pod tytułem Rower Kazika. "... W czasach, kiedy Afryka była dzikim i nieznanym dla nas lądem pewien poznaniak - Kazimierz Nowak spakował swój plecak, zabrał wiernego przyjaciela - rower i wsiadł do pociągu na stacji Poznań Główny." źródło" https://kulturka-poznan.pl/repertuar

            Co przywiózł Kazik oraz jakie maił przygody podczas tej podróży dowiedzieli się nasi uczniowie podczas tego interesującego występu, który bardzo im się podobał. 

          • Gramy w planszówki

          • Dnia 10 października w naszej szkole obchodziliśmy święto miłośników planszówek, a tym samym włączyliśmy się do ogólnopolskiej akcji pt. " Cała Polska Gra w Planszówki". 

            Tego dnia uczennice i uczniowie przynieśli do szkoły swoją ulubioną grę, by wraz ze swoimi kolegami i koleżankami mogli zagrać w nią podczas przerw między lekcjami oraz na zajęciach świetlicowych lub podczas kreatywnych zajęć lekcyjnych. Klasa 7 miała również możliwość zaprojektować 2 gry planszowe podczas lekcji języka niemieckiego. Uczniowie zagrają w nie podczas lekcji powtórkowej, by utrwalić zagadnienia z omawianego rozdziału.
            Celem akcji było uświadomienie i przypomnienie jak wiele korzyści przynosi nam taki rodzaj gier. Są one wspaniałą odskocznią od światła ekranu komputera i telefonu. To sposób na relaks, ciekawą rozrywkę, a także co ważne na wzmocnienie lub nawiązanie relacji. Gry planszowe wspierają rozwój naszej wiedzy i wyobraźni, ćwiczą takie obszary naszego myślenia jak: pamięć, planowanie, dedukcja czy liczenie oraz umiejętność wygrywania i przegrywania. Grajcie w planszówki - nie tylko od święta.

          • Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego

          •  

            Obchodzony 10 października Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego został zainicjowany w 1992 r. przez Światową Federację Zdrowia Psychicznego. Hasło tegorocznych obchodów to „Zdrowie psychiczne jest powszechnym prawem człowieka”. Organizatorzy chcą tym samym zwrócić uwagę na fakt, że osoby chore psychicznie na całym świecie nadal doświadczają wykluczania z życia społecznego i dyskryminacji.

            Nikt z nas nie będzie zdrowy fizycznie, bez zdrowia psychicznego - to niemożliwe.

            Zabiegamy o to pierwsze, zapominając o fundamencie.

            A o zdrowie psychiczne trudno bez wzajemnego wsparcia i zrozumienia. Nie możemy o tym zapomnieć.

            Jeśli możesz kogoś wzmocnić, podnieść, korzystaj z każdej okazji. Bądźmy dla siebie życzliwi - to naprawdę bardzo ważne. 

          • Cała Polska Gra w Planszówki

          • Planszówkowe rozgrywki to nie tylko sposób na relaks i ciekawą rozrywkę, ale także zajęcie, które wspiera rozwój naszej wiedzy i wyobraźni. To prawdziwy sport intelektualny, angażujący kluczowe obszary naszego myślenia, takie jak: pamięć, planowanie, dedukcja, czy liczenie. A co najważniejsze - spotkanie przy grach planszowych to idealna, łącząca pokolenia okazja do spędzenia czasu z innymi ludźmi. Dlatego 10. 10.  zapraszamy do świętowania, edukowania i przede wszystkim grania w gry planszowe! Zachęcamy wszystkich do udziału w akcji.

            Wpisz nazwę naszej szkoły- odszukasz ją na mapie akcji: Dzień Gier Planszowych

          • Wyjazd edukacyjny do Wrocławia

          • 4 października uczniowie z naszej szkoły mogli wyjechać do Wrocławia do Hydropolis i Zoo. Wyjazd był zorganizowany i dofinansowany przez Lokalną Grupę Działania Z nami warto z Wrześni. W czasie wyjazdu zwiedziliśmy Hydropolis, gdzie uczestniczyliśmy w warsztatach edukacyjnych w dwóch grupach. Grupa pierwsza, dzieci młodsze - Znaczenie wody w przyrodzie i jej zanieczyszczeni, grupa druga, dzieci starsze - Zamknięte w skamielinie. Po zajęciach w Hydropolis udaliśmy się do Zoo, gdzie zjedliśmy obiad, a następnie z kartami pracy oglądaliśmy zwierzęta z różnych części świata. Wieczorem wróciliśmy do Klęki. 

            Dziękujemy za bezinteresownie wsparcie organizacji wycieczki szkolnej

             - Wdzięczni wycieczkowicze.     

             Szymon Cypryan